Sauna en zwanger

De zwangerschap is geen ziekte en daarom ook geen reden om de sauna te vermijden. Uw lichaam werkt voor twee en kan een beetje verlichting gebruiken. En dat krijgt het in de sauna.

De sauna vergemakkelijkt de geboorte
Als u de sauna regelmatig bezoekt, ontspannen uw spieren in de omgeving van het bekken en hebt u minder last van krampen. De spieren van het geboortekanaal worden zacht en soepel.

Dat vergemakkelijkt de geboorte voor u en uw kindje: de geboortefase wordt bekort en de pijn wordt draaglijker. Dit is, afgezien van de goede hygi├źnische omstandigheden in de sauna, de reden waarom de vrouwen in het noorden vroeger kinderen kregen in de sauna.

 

Oedemen verminderen
Naarmate de zwangerschap vordert neemt het vochtgehalte in het weefsel en het bloed toe met ongeveer acht liter. Alleen de hoeveelheid bloed stijgt al met 40 procent. Door uw aders vloeit in plaats van zes, nu acht liter bloed. Daarom ontstaat er in uw weefsel vochtophopingen, ook wel oedemen genoemd. Door het zweten in de sauna verminderen de oedemen.
Gelijktijdig spoelt uw lichaam ook slakken weg, wat niet alleen goed is voor uw stofwisseling, maar ook voor die van uw kindje.

Het tromboserisico vermindert
Als u over een zwak bindweefsel beschikt en last zou kunnen krijgen van spataders, dan moet u vanaf het begin van uw zwangerschap naar de sauna gaan. Deze training van uw bloedvaten vermindert de kans op spataders. En daardoor vermindert ook het risico op trombose.

Waar moet u op letten als u in verwachting bent?- Ga niet naar de sauna als u het risico loopt op een vroeggeboorte of als u een meerling verwacht.
– Maak in de laatste twee maanden geen gebruik van het dompelbad. Maak er in het geheel geen gebruik van als u last hebt van een hoge bloeddruk die door de zwangerschap veroorzaakt wordt.
– Na veel bloedverlies of bij een ijzertekort (anemie) mag u pas weer de sauna in als uw arts of verloskundige ermee akkoord gaat.
– Voordat u de zweetcabine weer verlaat, gaat u eerst langzaam rechtop zitten. Blijf nog een paar minuten op de onderste bank zitten voordat u naar buiten gaat.
– Blijf tijdens de afkoelfase niet gedurende een langere periode op een plek staan, anders zakt het bloed in uw benen en zou u een black-out kunnen krijgen.