Sauna voor senioren

Oudere mensen zijn vaak te voorzichtig. Omdat ze vrezen dat de sauna te veel van hen zou kunnen vergen, blijven ze liever thuis.

Als u kunt lopen, dan kunt u ernaartoe gaan
Deze basisregel geldt voor alle senioren. Als u zich fit voelt en nog goed ter been bent, kunt u ook gebruikmaken van de sauna. Er bestaan zelfs oudere mensen, die de zeventig al ruim gepasseerd waren, toen ze kennismaakten met de sauna. Van bijna alle positieve eigenschappen van het zweetplezier kunnen namelijk ook senioren profijt hebben. Alle ouderdomskwalen, van spit tot een rimpelige huid, worden door de sauna onder handen genomen, met een regenererende werking.
De sauna is voor oudere mensen niet in de laatste plaats een wisselbad voor lichaam en geest: het is ook een ideale gelegenheid om andere mensen te ontmoeten en met hen van gedachten te wisselen.

Verjongingsbron voor de huid
Een duidelijk teken van veroudering is het feit dat de huid steeds droger en rimpeliger wordt. Maar daar kunt u wat aan doen. Drink zoveel u kunt, zelfs als u geen dorst hebt, minstens twee liter per dag. En zelfs, als uw blaas er geen zin meer in heeft.
De sauna is niet alleen goed voor uw huid. Uw hele hormoonhuishouding wordt weer op gang gebracht. En dat heeft weer een positief effect op uw psyche en verbetert de spankracht van uw huid.

Goed voor het hart
Maak gebruik van het feit dat uw lichaam zich kan instellen en voorbereiden op grote inspanningen. Daar wordt het fysiek sterk van.
Met de thermische prikkels in de warmte- en koudefase zorgt u voor een verbetering van uw hele hart en bloedsomloopsysteem, waardoor de essentiƫle bloeddruk daalt.
Van deze voordelen wordt al geruime tijd gebruikgemaakt in klinieken voor revalidatie van hartpatiƫnten, bijvoorbeeld van een hartinfarct of een bypass-operatie. Vraag het aan uw arts. Als hij u de sauna adviseert, moet u die echter tweemaal per week bezoeken om het positieve effect te ondervinden.